Skip to content

Bieloruská filharmónia na BHS

Po dlhšom čase som sa toho roku akreditoval na Bratislavské hudobné slávnosti ako prispievateľ Hudobného života. Na koncerte Bieloruskej filharmónie 22.11.2008 som však nebol služobne, ale z pasie. A to, čo som počul a videl, stálo za blogový „hriech“.

Hneď na úvod zdvorilo prosím, nečakajte tu žiadnu klasickú kritiku alebo recenziu, ale skôr zopár spontánnych postrehov. O to viac, že som pre subjektívne dôvody (únava a podobne…) dorazil až na druhú polovicu koncertu a tak bohužial ani netuším, čo za zážitok mi ušiel v prvej polovici (len pre korektnosť a úplnosť dodajme, že išlo o Symfonické skice Jevgenija Glebova a 1.koncert pre violončelo a orchester od Dmitrija Šostakoviča).

Dirigentom bol Alexander Anissimov. Priznám sa, nepočul som dosiaľ toto meno. Ale to ešte nič neznamená, veď je milión skvelých umelcov v rôznych kútoch sveta, o ktorých som nepočul. Anissimov bol senzačný. Až dodatočne som sa z buletínu dočítal, že dirigoval v Írsku Wagnerovu neľudsky ťažkú tetralógiu Prsteň Nibelungov a realizoval veľa pozoruhodných nahrávok pre Naxos. Na koncerte som sa z ôsmeho radu mohol dívať na sympatického, veľkého chlapa so svetácky kučeravými vlasmi – a na jedného úžasného, fascinujúceho, plnokrvného muzikanta s nadhľadom. Jeho gestá boli neskutočne presné, precízne, kreatívne a zároveň dostatočne pôsobivé aj pre poslucháčov… Čiže aby bolo jasné, nie je to dirigent-showman s prázdnymi, samoúčelnymi kreáciami, ktorý si dirigentský pult mýli s atletickou dráhou, skokom do výšky alebo s tanečnou sálou – pričom mu hudobníci hrajú pomerne od veci. Nie, pod Anissimovom hrali muzikanti presne to, čo veľký majster pódia, „primus inter pares“ symfonického orchestra chcel.

Čo a ako teda hrali bieloruskí filharmonici hrali? Druhú symfóniu h mol od Alexandra Borodina, významného ruského romantika, člena Mocnej hŕstky. Je to vďačná, podmanivá, temperamentná, výrazovo bohatá a invenčná skladba, charakterom široko-veľkorusko-orientálna (to posledné len okrajovo). Keďže nie tak dávno som bol svedkom vystúpení našich dvoch filharmonických orchestrov z Bratislavy a Košíc, veľmi som sa tešil na možnosť porovnať. Bielorusi ma ani trochu nesklamali. Hrali porovnateľne kvalitne s najvýznamnejšími orchestrami sveta. Absolútna jednota, homogénnosť nielen ťahu sláčika, ale dýchania, cítenia a hádam aj myslenia. U nich sa určite nemohlo stať, že člen orchestra si počas nehrajúcich chvíl číta Plus 7 dní. Členovia bieloruského orchestra viditeľne žili hudbou do svojho posledného nervu (vrátane bubeníka, čo vôbec nie je nepodstatné!). Nekompromisná disciplína, sústredenie a kvalitný, profesionálny výkon s veľkým P. Treba sa zmieniť aj o úchvatnej drobnokresbe lyrických pasáží, o ohnivom vzlete rýchlych častí, o perfektnej vypracovanosti a kultivovanosti znenia, o očarujúcej diferencovanosti a kryštalickej čistote zvukových „profilov“ (držme krok s dobou aj v terminológii…).  Treba však dodať, že posledne spomenuté charakteristiká chvália koncepčnú prácu najmä dirigenta – dirigentov. 

Našťastie Borodinova symfónia v iskrivej interpretácii Bieloruskej filharmónie nadchla nielen mňa, takže sme sa dočkali aj dvoch (!!) prídavkov z Glazunovovho baletu Raymonda. A potom standing ovations – ovácie postojačky. V prvom prídavku hrala sólo koncertmajsterka orchestra Julia Štefanovič, sympatická žena s kamennou tvárou počas hry a s fanatickou dôslednosťou hudobného stvárnenia (existuje autentickejšia krása ženskej tváre, ako v takej situácii? Veď ľahko byť krásnou/krásnym, keď sa človek smeje…). Po koncerte sa však usmievala aj ona. Aj Anissimov. Aj my. 

A ako by dopadlo hore naznačené porovnanie pre filharmonické orchestra na Slovensku? Už môžete tušiť. Ale nepokazme si radostne načatý večer. K tomu radšej inokedy.

Tamás Horkay, sobota 22. novembra 2008 23:03

Published inBlog o hudbe