Skip to content

Smädné detaily

My dbáme na detaily! Takto znel populárny slogan istého maďarského textilného podniku v osemdesiatich rokoch, v pikantnom reklamnom šote budapeštianskej televízie. Detaily sú naozaj veľmi dôležité, kto by už o tom pochyboval. Detaily, hoci celkom mimohudobné, majú svoje miesto aj v našom hudobnom a koncertnom živote.

 Zoberme si napríklad otázku možnosti občerstvenia pred, počas a po koncerte. Nikto predsa od poslucháča nemôže chcieť, aby kaloricky hodnotnú hudobnú potravu konzumoval s prázdnym  žalúdkom a so suchým hrdlom! Filharmonické bufety majú preto v hudobnej praxi všetkých čias nezastupiteľné miesto.  Aj tie v Slovenskej filharmónii. Návštevník bratislavskej Reduty si môže hneď vybrať medzi viacerými možnosťami. Tí s tučnejšou peňaženkou a uprednostňovaním luxusného životného štýlu si môžu vo foyer dať šampanské. Tí ostatní sa môžu vybrať hore schodmi a pri balkónoch zatočiť doprava, do Filharmonického klubu. Toto obľúbené miesto vyrozprávania si koncertných dojmov a ostatných starostí /hudobníkmi, ale aj ich poslucháčmi/ pred časom menilo svoj charakter i majiteľa. Nedávno sa v ňom konzumovalo za takzvané ľudové ceny: deci minerálky dve koruny, deci /dobrého/ bieleho vína osem korún, deci ovocnej šťavy tri-štyri koruny. V jednoduchom, autentickom a prirodzenom prostredí  s pekným výhľadom, v priestranných a príjemných priestoroch klubu, pri poháriku dobrého vína sa dobre dávali na papier aj postrehy z práve doznievajúceho koncertu. Tomuto je ale zrejme nenávratne preč. Noví majitelia sa rozhodli prestať prispôsobovať ceny nemajetnej klientele /s výnimkou kávy a čaju/. Deci bieleho je odrazu pätnásť korún, deci ovocnej šťavy šesť korún, deci minerálky štyri koruny. Písaniu kritík vo Filharmonickom klube odzvonilo…

Ale aspoň naďalej existuje a utrápený či hoci fascinovaný poslucháč si môže dať v pauze prinajmenšom kafé. Túto možnosť návštevníci takej Moyzesovej siene pri Dunaji nemajú /ak si odmyslíme nápoj z kávomatu, pochopiteľne otáznej kvality/. I tam sa diali veci: pred dvoma rokmi ju dostala späť Filozofická fakulta UK. Jej úradníci vyhrabali akési hygienické predpisy a skromný bufet priamo pri šatni zrušili. Spôsobili tým vážnu trhlinu v kritickej reflexii najmä súčasnej hudby, pretože festival súčasnej hudby Melos-Étos sa odohráva prevažne v Moyzesovej sieni. Len si predstavte umoreného recenzenta, ako sa naložený náročnými intelektuálnymi „dobrodružstvami“ potáca z jedného koncertu na druhý a nemôže svoju unavenú myseľ osviežiť ani šálkou pressa!   Potom veru má čo robiť, aby v šialenom slede prevratných hudobnofilozofických konklúzií náhodou nezadriemal. Pretože aj „kritik“ je len človek, aj keď možno nie všetci hudobníci s tým súhlasia…

Veru, detaily sú dôležité. Prísť na koncert znamená určitý zabehnutý rituál, pri ktorom každá súčiastka „stroja“ má svoju nezastupiteľnú funkciu. Občerstvenie sme práve rozobrali. Pokračovanie hádam nabudúce.

Published inO hudbe