Skip to content

Stoja naše diplomy za niečo?

Ad: Dva pohľady na poplatky za vysokoškolské štúdium, SME 3.3.2004

Z mnohých príspevkov, ktoré sa v ostatných dňoch venovali horúcej otázke platenia školného za vysokoškolské štúdium možno vyčítať akúsi nespochybniteľnú axiómu, t.j. “vysokoškolské štúdium je investíciou do vlastnej budúcnosti” a nie je povinnosťou spoločnosti toto štúdium financovať. No autori týchto názorov zabúdajú na čosi veľmi podstatné: Vzdelané obyvateľstvo je azda najväčším, finančne nevyčísliteľným majetkom každej spoločnosti, otázkou verejného a všeobecného prospechu. A najmä dnes, v ére “vzdelanostnej ekonomiky. Alebo slúžia vzdelaní, kvalifikovaní, múdri a kvalitní ľudia iba sebe, žijú a pracujú iba pre seba a nie aj v prospech spoločnosti, svojich spoluobčanov?

            To je zásadná otázka, o ktorej horliví zástancovia školného zrejme málo premýšľajú. Ich argumenty sú občas logické, ale málokedy presvedčivé. Bude naozaj tak jednoduché šmahom ruky vymeniť všetkých neschopných a skostnatelých učiteľov? Kvalita štúdia je na niektorých našich školách (mám na mysli hlavne spoločenskovedné aprobácie) skutočne mizerná. O to sa však študenti mali a majú zaujímať aj v podmienkach bezplatného štúdia. Prevládajúce bezprávie v podobe skrytého školného za externé štúdium svedčí iba o tom, že u nás právo neplatí alebo platí iba pre vyvolených. Navyše mnohé chudobnejšie rodiny už teraz ťažko financujú štúdium svojich ratolestí, hlavne ak ich je viac. Strava, internáty, cesta, skriptá…

Zadĺžiť sa na veľa rokov kvôli školnému – to mnohých môže odradiť, štúdium zneprístupniť. Naozaj je nemorálne, ak napr.Michalovi Novotnému ako budúcemu právnikovi budú platiť vzdelanie ľudia, ktorí majú problém vyžiť zo mzdy. Oveľa nemorálnejšie je však to, na čo M.Novotný zabúda: že pracujúci ľudia majú problém vyžiť zo mzdy a on ako právnik (len preto, že bude právnik a nie napríklad učiteľ, hasič, muzikant alebo lekár) bude niekoľkonásobne zarábať viac než oni… To je však otázka sociálnej nespravodlivosti, neodôvodnených a neprimeraných príjmových rozdielov, ktoré sa, žial, aj na Slovensku prehĺbujú.

        Nie, školné nie je riešením. Naopak urýchli odliv kvalitných „mozgov“ do zahraničia, ešte viac znekultúrni Slovensko a prehĺbi sociokultúrnu devastáciu krajiny. A čo je riešením? Módne povedané, zmena paradigmy. Ale to je na dlhú reč…

            P.S. Mrzí ma štýl niektorých diskutujúcich. Marcel Mikolášik napríklad odporcov platenia školného vyzýva, aby vrátili diplom, ak ten “za niečo stojí”… Komické a zároveň tragické na veci je to, že autor príspevku “Totemy a tamtamy” v súčasnosti študuje bezplatne. V Prahe.

Tomáš Horkay

(Autor je učiteľ a hudobný kritik)

Published inSpoločnosť, politika